Legenda

Célunk olyan alkotás létrehozása volt amely hidat képez a magyarság ősvilága és a mai hitvilága között. Mindez fájóan hiányzik magyar alkotások sorából.   Erre legalkalmasabb a történelmi korokat, fordulópontokat átölelő védelmező istenanya alakja, melynek tiszteletével (egyes néprajzkutatók szerint) mi is a Kárpát-medencébe érkeztünk. (A Babba Istenanya név ma is ismeretes pl. a Csángók körében.) A mű a magyarság kollektív tudatában élő ősképekkel, szimbólumokkal dolgozik: Babba Istenanya, Szarvas, Sólyom stb…
A dramaturgiai híd a regöléstől a régi himnuszunk énekléséig ível. 
Természetes megvalósulási formája szakrális természeténél fogva a tánc, pontosabban a magyar néptáncra épülő táncszínház.  Műfaja leginkább Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéjéhez hasonlítható.
A 2002 óta folyamatosan formálódó alkotás egy szerelmi történet (utalva egyes néprajzkutatók által vallott ősi szerelem-vallásunkra) korszakváltásról szól. 
Egy nép, a Szarvasfiú  általi önmagára találásán keresztül,   lelki megtisztulásáról és felemelkedéséről szól  úgy, hogy tiszteleg a minden korban jelen lévő táltosi képességgel megáldott és megvert művészeink előtt. Természetesen a dalokban a mai néző saját korára, sőt történelmére ismerhet. 

Az alkotás létrehozatalát a Nyírség Táncegyüttes, Kazár Pál zeneszerző, és a Kéky Lajos Városi Művelődési Központ fenntartásában működő Naná Színház tűzte ki célul.
Koncepciójánál fogva formabontó, egyedi nyelvet beszélő alkotásról van szó. 

Szereplők:

Katonák, alattvalók, tábori népség, égi teremtmények, sötét lények, Babba Istenanya alakjai: a Nyírség Táncegyüttes táncosai
Szarvasfiú: Nagy Róbert
Sarolt: Haranginé Simon Tímea
Regős: Szólláth Tibor
Király : Kócsi Imre
Nagyúr: Szabó János
Mód: Vitányi Imre
Zsuzsi és erdei lény: Kanda Zsuzsa
Szabolcs: Nagy Sándor
Öreg: Simon György
Katonanő: Nidáné Pók Éva
János katona: Kovács János
Sándor (öreg Férfi): Veres Sándor
Sándor felesége: Veres Sándorné
Mátyás (idős Katona): Papp Mátyás
Tibor katona (Mátyás fia): Jámbor Tibor
Almaárus lány és erdei lény: Csíki Bori
Márta: Karcagi Márti

 

,,..Arról, hogy miről is szól a darab nagyon nehéz beszélni. Minden nép lelkében élnek ősképek saját múltjukból. Az a csodálatos mese, hogy ide a Kárpát-medencébe Istenanya kultusszal érkeztünk volna, szerelem vallással, mélyen megérintett. Azt a hidat keressük a darabbal, ami fájóan hiányzik a kultúránkból: az átlényegülést, a természetes továbblépést a Mária kultuszig. Tisztelgünk az ősök előtt, és azt gondolom, minden egészséges nemzet esetében ez így van rendjén. Másként nem is lehet emelt fővel élnünk. Ezek nagy szavak. Tudom. Talán ezért is a 9 év. Lehet-e szentségről beszélni akár a színház nyelvén is a XXI. században? A döbbenetes számomra az, hogy bár 2002-ben írtam, most vált aktuálissá. Korszakváltásról szól. Arról, van-e bennünk valami, ami szent? És, ha van, mit teszünk azzal.
Mit jelent a szerelem misztériuma? Milyen titkot üzen ma nekünk? Szarvasfiú, Sarolt, Babba Istenanya, és a mélységek mélyén lakó, és a belőle született sötét erő. Milyen bűvölet alatt élünk ma? Van-e még utunk? Sok mindent írtam, de úgy érzem, csak dadogok. Azért írtam, rendeztem, azért játsszuk, táncoljuk, zenéljük, komponáljuk a képeket, mert nem tudjuk másként elmondani..."

Marth P. Ildikó

A Helyi Televízió összefoglalója.

 

Színházi igézés Nánáson

(A NaNá Színház táncos álomjátékának ősbemutatója

a Kéky Lajos Városi Művelődési Központban)

 

2012. január 26-án estére izgalmasnak ígérkező színházi produkcióra kaptam meghívást Hajdúnánásra. Várakozásomat fokozta, hogy a szerző-rendező Marth P. Ildikó színházi életpályáját a kezdetek óta követem (egykori kedves tanítványom ő a Debreceni Színjátszó Stúdióban), s évekkel ezelőtt már beszámolt nekem a benne kilenc éven át vajúdó előadás körvonalairól, s el is küldte írásának akkori első változatát, melynek témája és a benne rejlő „nemhagyományos” színházi megvalósulás lehetősége felkeltette érdeklődésemet. Másrészt korábban már több rendezését láttam (Kukás guru, Hajdú legenda), s a NaNá színházból több színjátszó is személyes ismerősöm.

Várakozásom nem volt alaptalan. Ritka szép közösségi színházi élményben volt része a teltházas közönségnek.

Marth P. Ildikó egyedi misztériumjátékot celebrált színpadra a NaNá színpad és a Nyírség Táncegyüttes közös produkciójaként: táncos álomjátékot, melyben balladisztikus-kihagyásos dramaturgiai szaggatottsággal követik egymást a lineáris cselekmény stációi. Kollektív tudatalattink múlt ködébe vesző toposzai, az ősmagyar hiedelemvilág pogány regéi és bibliai-keresztény motívumok rímelnek egymásba itt naiv harmóniával. Eleink istenanya kultusza sejlik föl a Mária-mítosz szövetének réseiben, a Szarvasfiú legendája Krisztus mártírsorsával fonódik egybe, az égi világ napkorongja és az alsó világba nyíló feneketlen kút színpadi motívumában a Megfeszített keresztjének vonalai jelzik a kozmikus égtájirányokat.

Az archaizáló költői szöveg szándékolt anakronizmusaival a jelenidejűség áthallásait erősíti. A stilizáltság fokát emeli a ritmikus recitálás (a Regös szerepében a gyönyörű orgánumú Szólláth Tibor), valamint a főszereplők és a kórus által élményszerűen és szólam-biztosan énekelt sorok érzelmi töltése, melyek jól elegyednek az elvont vagy csak meseien valóságos szituációk dialógusaival. Közösségi színházról van szó, mégis kiemelésre kívánkozik Sarolt (Simon Timea) és Szarvasfiú (Nagy Róbert) átszellemült jelenléte, a Király (Kócsi Imre) groteszk elemekkel színezett  figurája, Nagyúr (Szabó János) és Mód (Vitányi Imre) erőteljes megjelenítése, valamint a többiek mellett az Erdei lény (Kanda Zsuzsa), Szabolcs (a díszleteket is jegyző Nagy Sándor) személyes hitelű színpadi alakja. Külön figyelemre méltó az együttes pontosan szerkesztett tömegjeleneteinek kisugárzó ereje és színpadi hatásfoka.

Nagy értéke és vivőereje az előadásnak Kazár Pál eredeti ritmusú és dallamvilágú zenéje, mely hangszerelésében ősidők zenéjét idézi (dobok, sípok, dudák – elektronikus hatásokkal vegyítve), valamint az erre a zenére komponált táncok (Kácsor István vezető koreográfus és társkoreográfusainak ihletett munkája), mely a mítosz sodrását-hömpölygését és a drámai fordulatok feszültségét tánclépések jól összegyakorolt kombinációjával dinamikusan szolgálta – közös nevezőre hozva ezzel szereplőket és táncosokat.

Szeitz Ágnes részleteiben is etnografikus pontossággal kidolgozott kitűnő jelmezei és asszociációkat indító fantasztikus maszkjai tökéletesen szolgálták a rendezői koncepciót.

A technikusok (Varga Adrián és Varga Lajos) jelenetről jelenetre csodát míveltek: a művelődési ház színpadi technikájával sztereó hangzást és illúziókeltő fényhatásokat (árnyjáték, színes filterek, stb.) produkáltak.

Csak remélni merem, hogy – mint a Naná Színház korábbi produkciói –

Marth P. Ildikó nagy képzelőerővel megírt személyes misztériumjátéka, biztos szakmai tudással színpadra helyezett műve, találékony térszervezésű, ihletett és ötletgazdag rendezése, a Legenda is szárnyra kel és eljut városhatáron és országhatáron túlra is.

                                                                                              Dr. Pinczés István

További képek megtekinthetők a Képtárban.

eseménynaptár

2016 - Szeptember
előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
2016 - Október
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2016 - November
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
2016 - December
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2017 - Január
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2017 - Február
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
2017 - Március
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
2017 - Április
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
2017 - Május
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2017 - Június
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
2017 - Július
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2017 - Augusztus
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
2017 - Szeptember
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
2017 - Október
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2017 - November
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2017 - December
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
2018 - Január
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2018 - Február
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728
2018 - Március
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2018 - Április
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
2018 - Május
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
2018 - Június
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
2018 - Július
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
2018 - Augusztus
vissza nyíl előre nyíl
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
2018 - Szeptember
vissza nyíl
HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Okkal-Más-Okkal

Partnerünk az Okkal-Más-Okkal Ifjúsági Egyesület

Városdal

powered by Á.G.I.-CMS 1.17
admin